...„Șalul e șarpele Isadorei”, scria un poet. O dansatoare celebră de demult care s-a iubit cu un mare poet rus și o actriță româncă neconvențională din anii 70 (care, în realitate, nu-l suporta pe Adrian Pintea, deși lumea credeau că aveau o relație) sunt legate de același destin tragic. Care este, însă, legătura neașteptată dintre Ecaterina Teodoroiu, Isadora Duncan și... Stela Furcovici? Răspunsul este un șal lung de mătase care a traversat fatidic secolul XX...


...Isadora Duncan a venit pe lume în 1878 la San Francisco, în casa unui bancher care a falimentat la puțină vreme după nașterea copilei, aruncând familia într-o sărăcie lucie. După divorțul părinților, la 10 ani, Isadora a devenit instructoarea de dans a copiilor înscriși în școala de balet a mamei sale. Semnele pasiunii pentru dans o vor urmări toată adolescența până când reușește să urce pe o scenă ca dansatoare. Fără studii de balet clasic, Isadora devine ușor recunoscută pentru stilul ei pasional și autentic de mișcare. Se mută în Europa la 20 de ani, mai întâi la Londra, apoi la Paris, unde intră în trupa de dans condusă de Loie Fuller, cu care pornește într-un turneu continental ce avea să o facă celebră. Filosofia ei s-a bazat pe un nou tip de dans: evadarea din tehnica rigidă a baletului clasic și evoluția către mișcare naturală, fluidă. Noua abordare a dansului și a corpului a stârnit o vâlvă și o notorietate ce avea să o însoțească până în anii sfârșitului său A fost iubita scenografului Gordon Craig și a unuia dintre moștenitorii magnatului Singer. Cu fiecare dintre ei a avut câte un copil, niciunul legitim: Deidre Beatrice și Patrick Augustus, care și-au pierdut viața când mașina în care se aflau, alături de doică, a plonjat în Sena. Dispariția copiilor ei a aruncat-o pe Isadora într-o depresie profundă și a obligat-o să se retragă pentru câteva luni în Corfu. Într-una dintre biografii povestește cum l-a implorat pe sculptorul Romano Romanelli să o ajute să rămână din nou însărcinată. Lucru care s-a și întâmplat. Copilul s-a născut în august 1914, însă nu a supraviețuit.

Bulversată, în 1921, Isadora s-a mutat în Rusia, în plină instalare a orânduirii bolșevice. Acolo avea să îl întâlnească pe celebrul poet Serghei Esenin, cu 18 ani mai mic decât ea. Vârsta s-a dovedit un detaliu neimportant atunci când a decis să devină soția lui, în mai 1922. Poetul a însoțit-o prin turneul european și american. Se separă după un an, neputând suporta excesele alcoolice și violențele acestuia, însă poetul nu a reușit niciodată să accepte divorțul. Așa se face că la doi ani de la separarea de femeia vieții lui, Esenin și-a luat singur. cel mai probabil, viața în camera sa de hotel din Sankt Petersburg. 

În toamna lui 1927, la mai puțin de doi ani de la eveniment, un accident îndelung discutat și relatat de presa vremii avea să îi curme zilele și renumitei dansatoare. Isadora dorea să cumpere un automobil Bugatti. Proprietarul garajului Helvetia i-a adus modelul, să-l încerce, la hotelul Negresco, unde era cazată. Înfăşurată într-un şal mare din crepdeşin roşu, dansatoarea se aşeză pe bancheta din spate a maşinii. Garajistul dădu un tur de manivelă şi urcă la volan. Isadora se întoarse spre prietena ei, Mary Desti, şi îi spuse, făcându-i cu mâna: „Adio, mă duc spre glorie!“. În timp ce maşina se angaja pe Promenade des Anglais, şalul îi alunecă Isadorei de pe umeri, măturând şoseaua. „Şalul, Isadora! Şalul!“, strigă Mary, dar Isadora nu a auzit-o. O sută de metri mai încolo, franjurile se prind între clapeta de aer şi butucul roţii: maşina se oprește brusc, iar şalul se înfășoară fatidic de gâtul șoferiței neatente. I

...Actrița Stela Furcovici a rămas în amintirea publicului din România datorită rolului principal interpretat în filmul ”Ecaterina Teodoroiu” (1978), regizat de Dinu Cocea. Și destinul ei a fost întrerupt brutal de un accident stupid de circulație, la doar 46 de ani.

Pentru rolul Ecaterinei Teodoroiu au concurat 30-40 de actrițe tinere printre care celebrele pe atunci Aimée Iacobescu, Irina Petrescu și Violeta Andrei. Regizorul Dinu Cocea, care o remarcase într-o fotografie pe Stela Furcovici, pe atunci figurantă la Teatrul Municipal din Turda, a chemat-o la probă, alegând-o pentru rolul Ecaterinei Teodoroiu pentru că avea un „temperament zurliu”, asemănător cu cel al eroinei. „M-am dus la Ministerul Culturii să vorbesc cu directorul responsabil cu teatrele. I-am zis: «Uite-o, domnule, pe Ecaterina Teodoroiu, premiul întâi pe țară al Uniunii Cineaștilor pentru interpretare. Premiu pentru cea mai bună actriță și… nu e actriță. S-au dat câteva telefoane, s-au luat niște măsuri și… așa a primit Stela Furcovici statutul de actriță, deși ea fusese până atunci doar figurantă”, își amintea regizorul Dinu Cocea, în urmă cu aproape un deceniu, pentru Jurnalul Național.

Filmările au început la 28 februarie 1978 și s-au desfășurat la Târgu Jiu, Pucioasa, Padina, Târgoviște și București, fiind finalizate în iunie același an. Temperament cu totul special al Stelei s-a manifestat și în timpul filmărilor: „Eram la Sibiu, filmam pentru «Ecaterina Teodoroiu», dar Stela se plictisise deja. «Domnul Dinu», îmi zice, «am râie». Stop toată filmarea, o mie de costume băgate la etuvă, am trimis probe pentru laborator. După două săptămâni, răspunsul de la laborator: «Nu e nici o râie». N-a mai avut ea chef să filmeze...”, a povestit Dinu Cocea.

Filmul „Ecaterina Teodoroiu” a fost regizat de Dinu Cocea, după un scenariu de Mihai Opriș și Vasile Chiriță, cu Stela Furcovici, Ion Lupu, Mihai Mereuță, Ion Caramitru, Amza Pellea și Ilarion Ciobanu în rolurile principale. Premiera filmului a avut loc pe 4 decembrie 1978, la Cinematograful „Patria”. În Dicționar de filme românești, criticul Tudor Caranfil dă filmului doar o stea din cinci, constatând: „În toamna lui 1916, o bravă învățătoare se înrolează, întâi ca infirmieră de campanie, apoi în calitate de comandant de pluton. Filmul nu se sustrage emfazei genului, caracteristică cinematografiei noastre(...)”.

Actrița Stela Furcovici s-a mai remarcat în alte două filme regizate de Dinu Cocea, „Iancu Jianul Zapciul” (1981) și „Iancu Jianul Haiducul” (1980), unde a jucat alături de Adrian Pintea. În film, personajele lor se iubeau nebunește, dar în realitate cei doi actori nu se suportau. „Între ea și Pintea am găsit o corespondență psihologică. Era spiritul de revoltă împotriva existențialismului, a ceea ce trăiam în acea cumplită epocă a anilor ’80. Amândoi își manifestau dezacordul față de regim, în vreme ce majoritatea era obedientă și se adapta. Ei erau inadaptabili. Dar, în realitate, nu s-au plăcut. Deși se asemănau psihologic. Nici ea nu-l înghițea pe Pintea, nici Pintea pe ea, cu toate că în film erau iubiți”, mai povestea Dinu Cocea.

Regizorul își amintea că Stela a fost dată afară de la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică din București, unde era studentă la clasa lui Dem Rădulescu, pentru că a refuzat să se prezinte la orele de armată. „A fost ca un argint viu. Nestatornică. Tonică. Explozivă. Un spirit de revoltă o frământa mereu. De-asta a și fost dată afară de la UNATC... S-a dus la Cluj, s-a căsătorit, am auzit c-ar fi divorțat, s-a recăsătorit, a continuat însă stilul ei nărăvaș de a fi, ambianța asta cu lumea mai mult sau mai puțin interlopă – nu știu, n-am trăit acolo – a luat-o rău cu băutura, a lipsit și de la teatru... La 40 și ceva de ani s-a prăpădit”, spunea Cocea.

Pe 30 noiembrie 2000, cu aproape o lună înainte să împlinească 47 de ani, Stela a fost implicată într-un accident de circulație absolut stupid pe o stradă din Turda. A încercat să traverseze neregulamentar, se pare că eșarfa de la gâtul ei a fost prinsă de oglinda retrovizoare a unui autoturism. Stela Furcovici a fost trântită la pământ. Impactul a fost dur, actrița a pierit în ambulanță, în drum spre spital.

Este permisă reproducerea pe alte website-uri a unor scurte fragmente din articolele publicate pe Comentator.ro, în limita a maxim 500 de caractere, numai cu specificarea obligatorie a sursei informațiilor preluate, cu link către pagina sursă. Comentator.ro reprezintă un canal media de comunicare neutru, care nu intervine în conținutul articolelor publicate pe site. Opiniile, creațiile și materialele de orice natură realizate de autori, intră în responsabilitatea totală a autorilor care le semnează. În cazul în care considerați că un anumit conținut trebuie analizat, sau nu ar trebui să fie publicat, vă rugăm să ne semnalați situația la office@comentator.ro