Nu poți să înțelegi spiritul clasic al artelor marțiale tradiționale din Japonia fără a lămuri câțiva termeni esențiali legați de filosofia lor. Iar scriitorul Yukio Mishima este unul dintre cei care au făcut acest lucru, ulterior aplicând principiile respective de o manieră greu de înțeles pentru cineva din afara Japoniei, care nu a vibrat nativ la o asemenea simbolistică.

Faptele sunt, în general, destul de cunoscute, dar, pentru mulți, semnificația lor rămâne în mare parte relativ obscură dacă nu, mai ales pentru europeni și americani, de-a dreptul necunoscută: „Yukio Mishima a scris această fascinantă carte – Calea Samuraiului astăzi - în august 1967. Volumul, care conţine o interpretare personală la Hagakure, un cod clasic de etică şi conduită a samurailor, a devenit un bestseller în Japonia. Atât admiratorii, cât şi detractorii poziţiilor sale politice au recurs la Hagakure pentru a înţelege drama finală a lui Mishima. Una dintre multele ipostaze în care Mishima se vedea pe sine era şi aceea a unui samurai modern.

Pentru el, era esenţial să fie demn de tradiţia samurailor. Chiar şi detaliile pregătirii scenei finale de la sediul Forţelor de Autoapărare sunt influenţate de Hagakure: banderolele purtate de Mishima şi însoţitorii săi în timpul ultimului său discurs purtau un slogan extras din acest cod sacru. Iar preţiozitatea extremă cu care s-a pregătit în dimineaţa ultimei sale zile reflectă spiritul acestui cod aşa cum l-a înţeles Mishima: «Întotdeauna, bărbaţii trebuie să aibă culoarea florii de cireş»...“

Yukio Mishima este pseudonimul lui Kimitake Hiraoka (14 ianuarie 1925 - 25 noiembrie, 1970), renumit scriitor japonez și activist politic , cunoscut pentru scrierile sale (36 de volume incluzând romane, povestiri, eseuri, piese de teatru etc.). Interesant este că el fost, de asemenea, și campion de kendō, o tehnică tradițională de luptă cu sabia, al cărei scop este modelarea minții și corpului: „Cultivarea unui spirit sănătos, printr-un antrenament corect și susținut, pentru strădania perfecționării în arta kendō. Prețuirea politeții și relație dintre oameni bazată pe onoare. Asocierea cu alți oameni cu sinceritate și, întotdeauna, urmărirea educării de sine. Astfel, practicantul va putea: să își iubească țara și societatea, să contribuie la dezvoltarea culturii, și la promovarea păcii și prosperității printre toți oamenii”.

În debutul volumului său din 1980 Mishima sau viziunea Vidului, scriitoarea franceză Marguerite Yourcenar remarca: „E întotdeauna greu să judecăm un mare scriitor contemporan: ne lipsește distanțarea. Iar dacă aparține unei alte civilizații, este încă și mai greu, căci intră în joc ori atracția exotismului, ori neîncrederea în același exotism. Șansele înțelegerii greșite sporesc atunci când, cum e cazul lui Yukio Mishima, elementele propriei sale culturi și acelea ale Occidentului, pe care le-a absorbit cu lăcomie, se îngemănează în felurite proporții înăuntrul fiecărei opere, având efecte și reușite diferite. Și, cu toate acestea, tocmai acest amestec îl transformă pe autor, în multe din opere sale, într-un autentic reprezentant al Japoniei, și ea atât de violent occidentalizată, dar marcată, dincolo de orice, de unele trăsături imuabile. Dificultățile de apreciere și interpretare sporesc într-o epocă marcată de curiozitatea grosolană pentru anecdoticul biografic, îngroșată violent de metodele unei prese și ale unor media ce se adresează unui public care știe din ce în ce mai puțin să citească. Să nu uităm că în cazul oricărui scriitor, și în special în cel al lui Yukio Mishima, realitatea centrală rămâne cea a operei”.
Yukio Mishima rămâne unul dintre cei mai interesanți, dar și controversați, autori japonezi ai secolului al XX-lea. Controversa se naște din afinitățile și crezurile sale literare, politice și morale. Mishima rămâne cunoscut și datorită faptului că a practicat culturismul, dar și pentru... cariera de fotomodel(!).

După Confesiunile unei măști, Mishima a încercat să uite obsesiile copilăriei și dedublările personalității sale, flirtând continuu cu tradiția samurailor. „A încercat să se lege cu frânghii groase de lumea reală și a început o serie de antrenamente fizice extrem de dure. Și-a disciplinat strict viața și, așa cum acorda două ore zilnic exercițiilor fizice destinate reclădirii corpului, după miezul nopții se închidea în birou pentru a consacra două ore textelor lui destinate consumului curent, iar restul nopții până în zori cărților lui adevărate, capodoperele care ne încântă și azi”.

În ultimii cincisprezece ani de viață a practicat kendō, un sport tradițional japonez constând în duelul destul de stilizat cu săbii din bambus, devenind maestru cu centura neagră. Toate tentativele de disciplinare și sporire a rezistenței reprezentau pentru Mishima nu atât atracția senzaționalului, cât o etapă în cunoaștere. „Exercițiul mușchilor elucidează miturile create de cuvinte, compensează o oarbă  încredere în cuvinte”, spune el în Soare și oțel, eseul din 1967.

În 1958, s-a căsătorit cu Yoko Sugiyama, după ce inițial își dorise o căsătorie cu Michiko Shoda - viitoarea soție a Împăratului Akihito. În 1967, Mishima s-a înscris în Forțele de Autoapărare și a făcut antrenamentul de bază. Un an mai târziu a înființat Tatenokai (Societatea Scutului), compusă din studenți care s-au format cu ajutorul artelor marțiale și al unei discipline de fier, aflați cu toții sub tutela lui Mishima.

....Restul e istorie, dar cum numai vechii iaponezi o pot înțelege!

Este permisă reproducerea pe alte website-uri a unor scurte fragmente din articolele publicate pe Comentator.ro, în limita a maxim 500 de caractere, numai cu specificarea obligatorie a sursei informațiilor preluate, cu link către pagina sursă. Comentator.ro reprezintă un canal media de comunicare neutru, care nu intervine în conținutul articolelor publicate pe site. Opiniile, creațiile și materialele de orice natură realizate de autori, intră în responsabilitatea totală a autorilor care le semnează. În cazul în care considerați că un anumit conținut trebuie analizat, sau nu ar trebui să fie publicat, vă rugăm să ne semnalați situația la office@comentator.ro