Dezbaterea SuperTeach a fost astfel structurată încât să reiasă că profesorii sunt vinovați pentru sistemul românesc deficitar. De asemenea ei au fost indirect denigrați, cu ,,ajutorul" unei eleve de clasa a VIII-a, care a dat răspunsuri ce învinovățesc cadrele didactice pentru problemele cu care se confruntă școala din România.

Moderatorul i-a pus o serie de întrebări, iar Anamaria (calsa a III-a) a avut mai multe mesaje; unele pentru profesorul pe care-l apreciază cel mai mult și pentru cel care nu e atât de apreciat.

Ana-Maria, elevă în clasa a VIII-a: „Nu e în regulă că unii profesori se axează pe ce știu elevii pe de rost. Îmi pun o notă doar ca să spună că mi-au pus o notă, iar peste câteva luni eu nu mai știu absolut nimic și lor nu le mai pasă de ceea ce știu eu sau nu”.

Eleva spune că după opt ani de școală și peste un an de învățat în sistem online, ar „fugi” de sistemul educațional românesc. Întrebată la conferința SuperTeach „Principii și metode de evaluare” dacă ar vrea să fie profesoară și să schimbe sistemul, ea a răspuns „Eu aș vrea să fug într-un fel, nu știu… sunt așa speriată de sistemul românesc”. Aceasta a explicat faptul că unii profesori evaluează elevii după ce aceștia învață pe de rost, fără să conteze pentru ei dacă peste câteva luni copiii nu mai știu nimic din ceea ce au tocit.

Iată discuția publică din cadrul SuperTeach

Moderator: Probabil că ai un dascăl preferat și unul foarte puțin preferat.

Anamaria: Da.

Moderator: Aș vrea să le transmiți câte un mesaj, să închizi ochii și să vezi în față dascălul mai puțin preferat și să-i spui ceva din sufletul tău – de ce nu îl preferi și ce ar trebui să se întâmple ca să îl preferi?

Anamaria: L-aș sfătui să nu se mai axeze pe învățatul pe de rost, pe tocit, și să pună note pe merit și nu pe ochi frumoși sau că a știut lecția foarte bine atunci, în momentul acela.

Moderator: Și un mesaj pentru un dascăl pe care-l îndrăgești?

Anamaria: Să continue să fie la fel de zâmbăreți și să fie tot timpul buni cu elevii, să continue să predea exact așa cum predau și acum.

Moderator: Ce nu e în regulă la sistemul de educație pe care tu îl cunoști astăzi în România și ce este în regulă?

Anamaria: Nu e în regulă faptul că unii profesori se axează pe ceea ce învață elevii pe de rost. Spre exemplu, dacă un profesor predă azi o lecție și eu trebuie să o învăț pentru a doua zi, a doua zi eu o știu pe de rost, ei îmi pun o notă doar ca să spună că mi-au pus o notă, iar peste câteva luni eu nu mai știu absolut nimic și lor nu le mai pasă de ceea ce știu eu sau nu.

Moderator: Și cum ar trebui să fie?

Anamaria: Ar trebui să 

se axeze pe ceea ce înțelegem din lecție, adică nu ceea ce e scris în caiet sau în carte, pe părerea noastră despre acea lecție. Eu cred că ar trebui să facem ascultare ca un fel de comunicare între elevi și profesori, ca o comunicare deschisă între noi.

Moderator: Dacă iei în calcul aceste lucruri negative și pozitive și faci o evaluare a sistemului de educație, așa cum îl percepi tu în clasa a VIII-a, de la 1 catastrofal, la 10 minunat, ce notă i-ai da sistemului?

Anamaria: 5 maxim.

Moderator: Și asta înseamnă că vei dori să devii profesoară, da?

Anamaria: Nu.

Moderator: Păi nu vrei să schimbi?

Anamaria: Aș vrea să schimb, dar nu ca profesor pentru că nu știu ce va fi peste câțiva ani. Din ce am văzut, va fi din ce în ce mai rău.

Moderator: Dar ce ai vrea să te faci dacă nu profesor, cea mai frumoasă și importantă meserie din lume, și într-un sistem care necesită a fi schimbat și care are nevoie de tine. La ce te-ai gândit, ce ai vrea să faci?

Anamaria: Eu aș vrea să fug într-un fel, nu știu… sunt așa speriată de sistemul românesc și nu știu ce să zic, eu am vise multe și cred că sistemul din România nu mi le-ar putea îndeplini.

Pe 11 mai, de la ora 17, webinarul SuperTeach despre școlile pilot îl va avea ca invitat pe secretarul de stat din Ministerul Educației, Radu Szekely.

Profesorii, părinții și elevii vor afla ce anume pot pilota școlile-pilot, ce trebuie să facă școlile care vor să devină unități-pilot, cum vor fi plătite cadrele didactice de la școlile-pilot și care poate fi planul de implementare.

Este permisă reproducerea pe alte website-uri a unor scurte fragmente din articolele publicate pe Comentator.ro, în limita a maxim 500 de caractere, numai cu specificarea obligatorie a sursei informațiilor preluate, cu link către pagina sursă. Comentator.ro reprezintă un canal media de comunicare neutru, care nu intervine în conținutul articolelor publicate pe site. Opiniile, creațiile și materialele de orice natură realizate de autori, intră în responsabilitatea totală a autorilor care le semnează. În cazul în care considerați că un anumit conținut trebuie analizat, sau nu ar trebui să fie publicat, vă rugăm să ne semnalați situația la office@comentator.ro