Dom Pierre Pérignon (1638–1715) a fost un celebru călugăr, chelar la mânăstirea benedictină din Hautvillers. El a inițiat o serie de tehnici de vinificație în jurul anului 1670. A fost primul care a amestecat strugurii de diferite soiuri, în special Chardonnay și Pinot Noir, în așa fel încât să îmbunătățească calitatea vinurilor; s-a ocupat inclusiv de perfecționarea artei de a produce vinuri albe limpezi din struguri negri prin manipularea inteligentă a preselor; a avut în vedere sporirea tendinței vinurilor spumante de a-și păstra zahărul natural pentru a induce în mod natural fermentația secundară în primăvară.

De asemenea, a introdus dopuri de plută (în loc de lemn), care erau prinse de sticle cu sfoară de cânepă înmuiată în ulei pentru a păstra vinurile proaspete și spumante, și a folosit sticlă mai groasă pentru a conferi o rezistență sporită recipientelor (care erau predispuse să explodeze în timpul fermentației prelungite).

Dezvoltarea vinurilor spumante ca stil principal de producție în Champagne a avut loc în secolul al XIX-lea, la mai bine de un secol după moartea lui Dom Pérignon, de la care însă s-a împrumutat numele, transformat într-o etichetă faimoasă. Brandul, neexploatat încă suficient, a fost dăruit de firma Champagne Mercier lui Moët în 1927, cu ocazia unei nunți între copiii celor două familii. În 1935, 300 de sticle de Dom Pérignon din 1926 au fost vândute către Simon Bros. & Co., compania care a importat Moët în Regatul Unit, care a dăruit câte două sticle fiecăruia dintre cei mai buni 150 de clienți ai săi pentru a comemora centenarul firmei. Vinul a atras atenția imediată pe piață și 100 de cutii din vintage 1921 au fost expediate în Statele Unite la scurt timp după aceea, afișând explicit eticheta Dom Pérignon. James Buchanan Duke, miliardarul care fondase American Tobacco Company, a comandat 100 de sticle pentru el. Cele 17 sticle vândute la o licitație la Christie's din New York City în iunie 2004 făceau parte din acea comandă (Doris Duke, fiica miliardarului, le păstrase în pivnița ei).
Potrivit lui Richard Geoffroy, care este Chef de Cave pentru Dom Pérignon din 1990, vintage-ul din 1921 avea un „buchet distinctiv care cuprinde lemn de santal, vanilie și praline”.

În 1971, Șahul Iranului a comandat mai multe sticle din prima serie de Dom Pérignon Rosé (1959) pentru celebrarea a 2.500 de ani ai Imperiului Persan. O sticlă din acea șampanie și din acea comandă a fost vândută la licitație pentru 25.000 de euro în 2008. În 1981, Dom Pérignon a fost aleasă pentru nunta lui Lady Diana Spencer cu Prințul Charles. Magnum-urile lui Dom Pérignon Vintage 1961 servite pe 29 iulie purtau un însemn special creat tocmai pentru ceremonie.

Dom Pérignon este întotdeauna o șampanie vintage, ceea ce înseamnă că toți strugurii folosiți pentru a face vinul spumante au fost recoltați în același an. Vinul nu se face în anii când calitatea recoltei este considerată a fi modestă. De obicei, o lansare pe piață a unui vintage se face după 8-10 ani pentru șampania standard, cu timpi de maturare mai lungi pentru edițiile speciale precum Second Plenitude sau Œnotheque. Din 1921 până în 2009, șampania Dom Pérignon a fost produsă doar în 43 de recolte. Mai mult de doi ani de recoltă la rând este un fenomen rar, care până în 2006 a avut loc doar de trei ori: 1969–1971, 1998–2000 și 2002–2006 (prima dată când au fost selectate cinci recolte la rând).
Dom Pérignon alege cei mai buni struguri din oricare dintre cele 17 Grands Crus, inclusiv legendarul Premier Cru, Hautvillers, și este eliberat în trei perioade diferite de maturare numite Plénitudes. După aproape 15 ani de transformare lentă în pivniță, gustul este „mai larg, mai profund, mai lung, mai intens”. Este rezultatul unui timp suplimentar de maturare și monitorizat și gustat constant de către Chef de Cave pentru a determina momentul perfect pentru degorjare. Prima Plénitude este eliberată după 8-9 ani de învechire pe drojdii. A doua Plénitude este lansată după o învechire de 15 până la 20 de ani. P3 este eliberat după o învechire considerabil mai mare pe drojdii și în serii foarte mici.

Dom Pérignon a colaborat de-a lungul anilor cu diferiți artiști și designeri pentru a crea ediții limitate ale sticlelor. Unele dintre cele mai cunoscute sunt cele realizate împreună cu Andy Warhol (în 2000 și 2002), Jeff Koons, fostul soț al Cicciolinei (în 2004), Lenny Kravitz (în 2008) sau, chiar, Lady Gaga (în 2006 și 2010).

Dom Pérignon este întotdeauna un asamblaj de struguri Pinot Noir și Chardonnay, deși compoziția finală se schimbă la fiecare recoltă: uneori un cupaj în proporții perfect egale (de exemplu, 1990 Rosé), uneori până la 60% Chardonnay (1982) sau 60% Pinot Noir (1969), și o singură dată trecând peste proporția de 60% (cu 65% Chardonnay în 1970).

Pe 17 aprilie 2010, un cumpărător a oferit la o licitație de 35.000 de lire sterline pentru o sticlă Mathusalem (6 litri) Dom Pérignon 1996 Champagne Rosé (Rosé Gold). O verticală de Dom Pérignon Rosé Œnothèque, niciodată lansată comercial înainte, a fost vândută la un preț record la o licitație de vin organizată de Sotheby's în Hong Kong în mai 2010. Lotul de 30 de sticle de sticle și magnum-uri Dom Pérignon Œnothèque Rosé din 1966, 1978, 1982, 1985, 1988 și 1990 a atins 170.641 $.

Din septembrie 2022, versiunea actuală de Dom Pérignon provine din vintage 2012 (preț orientativ 350 euro), iar versiunea actuală a lui Dom Pérignon Rosé este din vintage 2008 (550 euro).

…Poveștile Vinului, un proiect OEVE – Consulat România, realizat de Eques Dan-Silviu Boerescu, Consilier de Imagine, și Judex Gratzian Mărgărit, Paharnic Consular. Urmăriți și https://oeve.ro. Abonați-vă la newsletter!

Este permisă reproducerea pe alte website-uri a unor scurte fragmente din articolele publicate pe Comentator.ro, în limita a maxim 500 de caractere, numai cu specificarea obligatorie a sursei informațiilor preluate, cu link către pagina sursă. Comentator.ro reprezintă un canal media de comunicare neutru, care nu intervine în conținutul articolelor publicate pe site. Opiniile, creațiile și materialele de orice natură realizate de autori, intră în responsabilitatea totală a autorilor care le semnează. În cazul în care considerați că un anumit conținut trebuie analizat, sau nu ar trebui să fie publicat, vă rugăm să ne semnalați situația la office@comentator.ro