Învățătorul Vasile Brașovanu, care este și absolvent al programului Teach for Romania, a făcut dezvăluiri dure pentru Edupedu.ro, unde este și autor făcând parte așadar din redacția site-ului, ,,din interiorul" sistemului de învățământ și atrage public atenția cu privire la profesori și la ce se întâmplă, în opinia sa, în școli.

Iată câteva dintre declarațiile învățătorului, preluate de mass-media:

* ,,Cadrele didactice cu vechime și care și-au construit pe drept cuvânt un statut de profesionist în școală îi lasă pe colegii și colegele mai noi ori fără prea multă competență pedagogică să lucreze cu acei copii care de fapt ar avea nevoie de un cadru didactic cât mai competent. În primii 2 ani apar deja falii prăpăstioase între clase”

*,, Falii prăpăstioase apar în ședințele de consiliu profesoral când profesorii cu copii buni reproșează celorlalte clase că ai lor copii aduc probleme pentru școală, că ai lor copii nu învață, că ai lor copii nu contribuie la dezvoltarea instituției. Încep să apară mici grupulețe în care cei cu putere simbolică și financiară devin mici opresori pentru colegii care nu au părinți educați și cu influență, ce se pot constitui în grupuri de presiune. Pentru cei din urmă profesori și învățători apare tot mai des întrebarea dacă mai are rost să fie în sistemul de învățământ. Se simt copleșiți, arătați cu degetul, rușinați de neputința lor. Școlile bune, inspectoratul, ministerul, părinții cu putere financiară și socială spun despre ei că nu-și fac treaba și că ar trebui să fie sancționați. Încep să apară tabere, în aceeași școală, în aceeași comunitate, în același sector profesional.

* ,,Nu totul vine de la minister. Întrajutorarea ori lipsa competiției haiducești pentru cei mai buni copii și părinți în aceeași clasă sau școală nu poate fi potolită printr-un ordin de ministru. Ea se naște în discuții oneste, poate uneori vulnerabile, dintre adulții din cancelarie”, avertizează fostul învățător.

* ,,Uităm poate prea des și prea ușor de diferența pe care o poate face acțiunea la nivel individual și de comunitate. Comunitatea aia mică, fie că e vorba de cancelarie, de sala de clasă, de scara de bloc, de familia extinsă. Ne pierdem identitatea și acceptăm tot mai ușor, fără să punem sub semnul întrebării, fără să mai apelăm la valori etice și credințe morale, observațiile cu privire la realitatea din jurul nostru. Ne considerăm tot mai mici și mai lipsiți de putere. Totodată, simțim nedreptatea din ce în ce mai puternic, având convingerea că totul ni se cuvine, uitând de limite, dorindu-ne în schimb multă blândețe și înțelegere.

* ,,Ce-am învățat în toți anii de când m-am decis să mă implic în educație e că în creșterea armonioasă a unui copil avem nevoie atât de blândețe, cât și de fermitate. Avem nevoie atât de manifestarea iubirii, cât și de apelul la reguli, norme și percepte morale. Copilul, când e mic, are nevoie să știe ce îi pune viața în pericol, iar până devine autonom e rolul adultului să-l ajute să facă distincția dintre bine și rău.

* ,,Ce ne facem însă când copilul, încă din școală, vede că e ok să fentezi regulile, că e ok să existe în aceeași școală clase de privilegiați și clase de copii mai puțin norocoși? Clase mai bine dotate și clase în care abia se pot face rost de manuale îngrijite pentru toată lumea? Clase în care toți copiii provin din familii înstărite și clase în care toți copiii provin din ghetou? Ce învață copilul despre lume și normalitate, cum ia copilul contact cu faptul că societatea e diversă și că e sănătos să interacționăm cu oameni diferiți de ceea ce vedem că avem acasă, că nu toți copiii au cele mai scumpe telefoane, haine, jucării, materiale educaționale, bani pentru meditații și after school ori club de matematică, limbi străine, înot, dans?"

* Cum îi pot învăța pe copii despre meritocrație și despre puterea pe care o aduce munca în progresul social, când încă din școală el vede că dacă vii dintr-o familie bogată vei ajunge în clasa unde domnul sau doamna sunt alese de părinți, au mai multă expertiză la catedră, creează oportunități de învățare mai de calitate?

* ,,Mă întreb când vom avea cancelarii care să coopereze, cu dascăli care să nu-și ghideze practica de zi cu zi după celebra „să moară capra vecinului. Avem un ordin de ministru care interzice segregarea în școli. Cu toate acestea, atât în școli publice din marile orașe, cât și din comunele cu dotări și acces la facilități apare fenomenul înscrierii copiilor în clasa pregătitoare la doamna sau domnul despre care am referințe bune. Ne e frică de faptul că nu ne vom putea descurca în sala de clasă cu copii ce provin din medii eterogene.

* ,,Dacă vrem să facem ceva cu țara asta hai să ne uităm la noi și la cei din jur și să ne apucăm de treabă acolo unde impactul nostru e cel mai mare.”

Cine este Vasile Brașovanu? Vă prezentăm câteva materiale video în care învățătorul vorbește despre contribuția sa în educație.



Este permisă reproducerea pe alte website-uri a unor scurte fragmente din articolele publicate pe Comentator.ro, în limita a maxim 500 de caractere, numai cu specificarea obligatorie a sursei informațiilor preluate, cu link către pagina sursă. Comentator.ro reprezintă un canal media de comunicare neutru, care nu intervine în conținutul articolelor publicate pe site. Opiniile, creațiile și materialele de orice natură realizate de autori, intră în responsabilitatea totală a autorilor care le semnează. În cazul în care considerați că un anumit conținut trebuie analizat, sau nu ar trebui să fie publicat, vă rugăm să ne semnalați situația la office@comentator.ro