Era să încep prin a spune că dacă ești femeie, e mai rău, dar acele vremuri au apus. În afară de situația în care poți să dai din start peste un hop de genul ,,dar nu pot să vorbesc cu soțul dumneavoastră, să-mi spună el despre ce e vorba?", mai departe lucrurile decurg într-un mod similar, indiferent ce ești. (Informație verificată cu mai mulți prieteni de familie.)
A venit timpul să-i fac mașinii revizia tehnică. Am oferit detaliile tehnice și am cerut câteva oferte de la service-uri auto, pe e-mail. Niciun service auto nu a răspuns.
Am trecut la telefoane. Glume și sugestia ,,veniți să vedem ce are". Cu toate insistențele, nu am reușit să aflu cât m-ar costa o revizie tehnică, preț de listă, în cazul în care nu ar mai apărea și alte probleme. ,,E imposibil să nu fie și alte probleme, dumneavoastră trebuie să veniți cu mașina să o vedem, dar să fiți pregătită pentru orice."
Până la urmă trebuia să rezolv problema, așa că am făcut o programare acolo unde mi s-a părut mie vocea mai profesionistă și a mers soțul meu, în ideea în care e mai ușor pentru un bărbat să stea lângă mașină, cât timp se lucrează la ea. Lucru pe care multe service-uri auto mi-au spus din start că nu îl (mai) acceptă. Dar, din fericire, cei la care am făcut programare mi-au spus că ei doar așa lucrează, oferind clientului această posibilitate, impresionant...
Numai că la fața locului lucrurile nu au stat chiar așa. Clientul avea posibilitatea de a sta într-o cameră cu geam spre atelier, prin care putea vedea o parte a mașinii, dintr-un singur unghi, în niciun caz nu putea înțelege ce se întâmplă acolo și nu avea nicio comunicare cu cel care lucrează, în timp real.
Asemenea medicilor care ies post-operator, a ieșit într-un final mecanicul și a spus răspicat: ,,Vă costă 3000 de lei revizia și încă 1500 de lei două piese, că a fost musai să le schimb, altfel cine știe ce pățeați. Acum vedeți, că trebuia să mai schimb una, dar am zis că nu vorbisem cu dumneavoastră. Dacă se aprinde un bec pe bord, vă întoarceți și o rezolvăm."
Serios?! Dar mergea foarte bine, nici nu mi-am dat seama că ar fi vreo problemă.
Ca un făcut, la scurt timp după părăsirea service-ului, s-a aprins un bec pe bord. Și a stat aprins 2-3 zile, semn că era nevoie să revenim la service, unde am mai plătit 1000 de lei, pentru schimbarea unei piese.
Aceeași comunicare foarte evazivă, cu atitudine expeditivă.
Știam pe vremuri că dacă ești femeie mai bine apelezi la un bărbat, dacă e nevoie să ajungi cu mașina la service. Iar dacă ești bărbat, e bine să fii informat, deoarece era foarte posibil să plătești în funcție de câtă mecanică știai.
Acum, cred că nu mai contează aceste detalii.
De exemplu, cei de la Pro Motor explică: ,,Ai martorul de bord check engine aprins din cauza unei supape EGR defecte. Mecanicul, dacă se conectează la calculatorul mașinii, identifică imediat cauza erorii. Dar, ca să te facă să scoți mai mulți bani din buzunar, îți poate spune că e o problemă și cu bujiile și cu bateria. Iar dacă nu le înlocuiești pe toate, riști să ți se oprească motorul în orice moment. Astfel, în loc de 200-400 de lei, cât ar costa înlocuirea supapei EGR, cu tot cu manoperă, poți fi păcălit să faci reparații de peste 1.000 de lei, degeaba!"
Iată alte ,,metode" dezvăluite de aceeași sursă:
Mecanicul îți vinde piese noi, de care pare că ai avea nevoie. Ți le arată, îți dă bonul și garanția de la ele, dar în realitate nu le mai montează pe mașina ta. Înlocuiește piesele defecte sau uzate cu unele demontate de la alte mașini, dar care sunt încă funcționale. Iar piesele noi le păstrează și fie le vinde altcuiva, fie le dă retur magazinului de unde le-a luat și încasează banii pe ele. Astfel, service-ul sau mecanicul șarlatan se aleg atât cu manopera plătită de tine, cât și cu banii pe piese.
Sau, pentru filtrele de aer, de combustibil, de ulei sau chiar pentru uleiul de motor în sine, pe deviz va scrie că au fost înlocuite, dar, în realitate, tu vei avea în continuare piesele vechi.
Au fost șoferi care s-au trezit că mașina lor s-a defectat din cauza unor piese contrafăcute, de care nici nu aveau habar că fuseseră înlocuite. De exemplu, poți merge cu mașina în service pentru a face schimbul de ulei și o lași peste zi acolo. În acest timp, mecanicul îți poate da jos cutia de viteze și pune în loc una defectă, de la altă mașină similară. Sau una contrafăcută, cumpărată la un sfert din prețul uneia originale. Va fi aproape imposibil să-ți dai seama de această șarlatanie.
Indiferent cum ești și cât de multe știi despre mașini, riscul să fii ,,jumulit" este la fel de mare. Ofertele standard aproape că nu mai există, accesul la mașină în timp ce mecanicul lucrează la ea este la fel de limitat ca și comunicarea angajaților când suni să ceri o ofertă.
Singura soluție e să ,,te pregătești"!
Tot ce poți face pentru a preveni situațiile neplăcute este să verifici recomandările și să scrii la rândul tău recenzii după fiecare experiență, ca să-i ajuți pe alții. De asemenea, în cazul în care ai probe că ai fost păcălit, să nu treci cu vederea, ci să te adresezi autorităților care pot stopa astfel de practici.
Este permisă reproducerea pe alte website-uri a unor scurte fragmente din articolele publicate pe Comentator.ro, în limita a maxim 500 de caractere, numai cu specificarea obligatorie a sursei informațiilor preluate, cu link către pagina sursă. Comentator.ro reprezintă un canal media de comunicare neutru, care nu intervine în conținutul articolelor publicate pe site. Opiniile, creațiile și materialele de orice natură realizate de autori, intră în responsabilitatea totală a autorilor care le semnează. În cazul în care considerați că un anumit conținut trebuie analizat, sau nu ar trebui să fie publicat, vă rugăm să ne semnalați situația la office@comentator.ro