Prin apariția noilor tehnologii, între care cea mai notabilă este internetul, piața tradițională (marketplace) a expandat într-o nouă, virtuală sferă a managementului și comerțului – marketspace.

În acest transfer, de la marketplace la marketspace, unul dintre P-urile lui Kotler se transformă în S. Care este impactul asupra celorlalți 3P? Trebuie să redefinim mixul de marketing ca un nou 4S? Putem face împreună un exercițiu de 4S, nu cred să fie foarte greu. Mai ales că am dovedit deja că putem să fim creativi.
Piața tradițională (marketplace) avea trei componente de bază:

• Vânzătorii, cei care oferă ceva cu o valoare încorporată (bunuri, servicii sau informații). De remarcat apariția celei de a treia piețe – cea de informații, care completează piețele istorice de bunuri și servicii.

• Cumpărătorii, cei care oferă ceva de valoare în schimb (cash sau oricare dintre cele de dinainte)

• O locație fizică (magazin, bursă etc.) unde Vânzătorii și Cumpărătorii se întâlnesc.

Piața ca Spațiu nu mai are această separație. Vânzătorul poate să fie și Cumpărător în același timp. Mai greu de perceput este că el poate fi și Spațiu al tranzacției, dar ne vom obișnui și cu asta.

Datorită impactul internetului și al tehnologiei, au dispărut limitele geografice și temporale. Au dispărut chiar și limitele dintre Vânzător, Cumpărător și Spațiu (ca gazdă a tranzacției). Internetul a transferat balanța puterii către cumpărători, a schimbat tehnicile de vânzare, a modificat percepția asupra mărcilor și brandingului, a introdus 24/7 ca noul ceas biologic.

Care a fost contribuția lui ebay.com, amazon.com și google.com la definirea noii paradigme? Vă las pe dumneavoastră să apreciați.

Iar apariția personalizării în masă a producției a făcut ceea ce mai rămăsese de făcut: deschiderea pieței de 1 cumpărător la scară globală.

Este permisă reproducerea pe alte website-uri a unor scurte fragmente din articolele publicate pe Comentator.ro, în limita a maxim 500 de caractere, numai cu specificarea obligatorie a sursei informațiilor preluate, cu link către pagina sursă. Comentator.ro reprezintă un canal media de comunicare neutru, care nu intervine în conținutul articolelor publicate pe site. Opiniile, creațiile și materialele de orice natură realizate de autori, intră în responsabilitatea totală a autorilor care le semnează. În cazul în care considerați că un anumit conținut trebuie analizat, sau nu ar trebui să fie publicat, vă rugăm să ne semnalați situația la office@comentator.ro