Ne îndreptăm spre extincția cărții? Personal nu cred că asistăm la așa ceva. E mai degrabă vorba de o diversificare a formatelor de publicare. Chiar cuvântul publicare are nevoie de o redefinire. Măcar o dată la 5 ani, așa cum se întâmplă cu definiția termenului marketing.

Suntem cu toții tributari celor 500 de ani de viață a cărții în formatul consacrat de Gutenberg. Deși au trecut câteva zeci de ani de când s-a proclamat trecerea de la galaxia Gutenberg la imperiul Marconi, încă nu ne-am obișnuit cu gândul. Drept care mulți dintre noi privesc cu suspiciune, neîncredere viitorul cărții în format electronic, fie că este vorba de ebook, bază de date sau cloud. Refuzul merge până la a nu accepta această realitate pe care nu o înțeleg. Există în acest moment edituri în România care nu au un program de conversie în digital. Și asta nu e totul.

Vom citi cărți romantice pe fișiere descărcate din cloud? Vom cumpăra cărți așa cum cumpărăm muzică de pe iTunes? Știu muzicieni remarcabili care nu au înțeles că flower-power este acum digital și că Woodstock 2024 este pe net. Și care se lamentează că muzica lor este încărcată pe internet și că ei sărăcesc pentru că nu știu să vândă în acest mediu. La fel se va întâmpla și cu creatorii și editorii din domeniul literar, care nu înțeleg că planeta se învârte sub ei.
Revoluția cunoașterii (Knowledge Revolution) a schimbat multe.

Cartea, ca obiect, s-ar putea să dispară. Ori să se transforme într-un obiect de lux. Poate reveni peste câteva zeci de ani, precum au reapărut vinilurile de colecție. Oricum, nu vă aruncați cărțile din bibliotecă. Foarte curând vor deveni și ele obiecte de colecție.

Cartea poate trece (ca format), dar nevoie de cunoaștere rămâne. Mai mult de atât, crește cu fiecare clipă. Informația specializată devine, pe de o parte, din ce în ce mai accesibilă, pe de cealaltă parte, din ce în ce mai absconsă și adresată unui număr din ce în ce mai restrâns de specialiști. Suportul se poate schimba, ceea ce și face cu regularitate o dată la câțiva ani. Carte tipărită, dvd, ebook, mp3, mp4, ce mai urmează? Care este următorul format, care este următorul suport, care este următorul gadget pe care vom citi, asculta, simți, pipăi, mirosi, percepe?

Aproape că nu contează. Oricum va fi depășit și înlocuit cu altceva în câțiva ani sau în câteva luni. Poate vom ajunge să citim direct în cloud, în holograme sau vom participa la o transmisie individuală a informației de la individ la individ fără mijlocirea vreunui dispozitiv. Deși am lucrat mulți ani pentru o editură specializată, printre altele, și în SF, nu sunt un pasionat al acestui gen. Ceea ce scriu acum nu este SF, vorbesc de schimbări ce se vor întâmpla în deceniul în curs. Pentru cei mai mulți dintre cititori, asta înseamnă că se va întâmpla în cursul acestei vieți.

Acum câtăva vreme spuneam că, oricare ar fi formatul, cineva trebuie să facă legătura între producătorul de conținut și consumator. Acum nu mai sunt așa de sigur că acel cineva este absolut necesar. Se poate ca întreg Conținutul se va muta în Cloud, iar consumatorii vor constitui un Consumer Cloud. Relația de consum va fi de 1 la 1 (de la nor la nor, de la individ la individ, un consum de tip matricial, fără intervenția integratorului de conținut, care este editorul). Sau integratorul este tocmai Cloudul? Poate deveni Big Cloud noul Big Brother? Cel care controlează producția, vânzarea, consumul și pe fiecare dintre stakeholderi?

Da. A și devenit deja.

Este permisă reproducerea pe alte website-uri a unor scurte fragmente din articolele publicate pe Comentator.ro, în limita a maxim 500 de caractere, numai cu specificarea obligatorie a sursei informațiilor preluate, cu link către pagina sursă. Comentator.ro reprezintă un canal media de comunicare neutru, care nu intervine în conținutul articolelor publicate pe site. Opiniile, creațiile și materialele de orice natură realizate de autori, intră în responsabilitatea totală a autorilor care le semnează. În cazul în care considerați că un anumit conținut trebuie analizat, sau nu ar trebui să fie publicat, vă rugăm să ne semnalați situația la office@comentator.ro