Mulți oameni cu experiență, atât în domeniul editorial, cât și din cel al distribuției de carte, folosesc adesea – pentru a desemna serviciile logistice de distribuție – termenii de difuzare și/sau desfacere. Deși acești termeni nu sunt cu totul greșiți, folosirea lor denotă o practică îndelungată în sistemul sau în mentalitățile sistemului economiei centralizate. Probabil că amintirea Întreprinderii de Difuzare a Cărții sau a Întreprinderii de Difuzare a Presei au rămas puternic impregnate în memoria colectivă a profesioniștilor cu experiență, transferându-se în mod insidios și în vocabularul (din păcate și în practica) profesioniștilor și a companiilor născute după 1990.
În fapt, problema nu o constituie limbajul, ci conceptul de afaceri pe care îl desemnează.
Există și astăzi edituri care au departamente de Difuzare sau de Distribuție, dar nu au un departament de Vânzări. În consecință, managementul și angajații acestor departamente se simt datori să facă exact ceea ce scrie pe ușa departamentului lor – desfacere, difuzare, distribuție. În nici un caz vânzări. Pentru că respectivele companii nu au o cultură corporatistă în acest sens.
Cuvântul vânzări are chiar o conotație ușor peiorativă, vulgară chiar. Noi suntem o editură, noi facem cultură, noi nu vindem cărți. Noi difuzăm cultura, suntem parte a unui sistem care creează valori. Noi difuzăm cărți, le distribuim, le desfacem. Facem orice, dar nu vindem.
Ar fi poate util să se înțeleagă că distribuția, difuzarea, desfacerea sunt servicii logistice puse în slujba finalizării actului de vânzare. Pentru editorul de carte nu sunt activități de sine stătătoare. Pentru companiile din lanțul de distribuție, da, acestea sunt activitățile care creează valoare, pentru că sunt chiar obiectul de activitate. Distribuția este procesul de a face disponibil un produs sau un serviciu pentru folosința sau consumul de către utilizatorul/ consumatorul final, recurgând la mijloace directe sau indirecte (intermediari).
Distribuția (numită în acest caz Plasare) este unul dintre cele patru elemente ale mixului de marketing. Asta înseamnă că Distribuția este un instrument, nu un scop în sine (trebuie să recunoaștem că scopul fiecărei afaceri este să producă bani, care vin prin procesul de vânzare).
Distribuția/difuzarea/desfacerea fără Vânzare nu au nicio valoare pentru o organizație care produce bunuri. Nici măcar distribuitorii de profesie nu au obiectul muncii, dacă producătorii nu vând. Nimeni nu dorește să depoziteze și să plimbe bunuri în absența actului de vânzare.
Aici este marea problemă a unor editori români, care au rămas încremeniți în proiect (parafrază după Gabriel Liiceanu, 1989), fie că acesta se numește Difuzare, Desfacere sau Distribuție. Puțini editori români au înțeles că trebuie asumată o cultură a vânzării în organizațiile lor. Că vechea paradigmă comunistă a culturalizării maselor a dispărut și că noua paradigmă este: vinde sau pieri! Este permisă reproducerea pe alte website-uri a unor scurte fragmente din articolele publicate pe Comentator.ro, în limita a maxim 500 de caractere, numai cu specificarea obligatorie a sursei informațiilor preluate, cu link către pagina sursă. Comentator.ro reprezintă un canal media de comunicare neutru, care nu intervine în conținutul articolelor publicate pe site. Opiniile, creațiile și materialele de orice natură realizate de autori, intră în responsabilitatea totală a autorilor care le semnează. În cazul în care considerați că un anumit conținut trebuie analizat, sau nu ar trebui să fie publicat, vă rugăm să ne semnalați situația la office@comentator.ro
Vinde sau pieri!
- Detalii
- Costel Postolache
- BizShow