1967: Pe 9 mai apare în „Scânteia Tineretului” celebrul articol critic „Săli mitraliate... electric”, scris de un anume I. Grinevici, în care formaţiei i se reproşa aspectul, comportamentul şi repertoriul. În toamnă începe colaborarea cu Casa studenţilor din Timişoara. Pilu este încorporat în Armată, iar în locul său vine la tobe Dorel Vintilă Zaharia. Apare în formaţie şi pianistul Günther Reininger. În decembrie, acompaniaţi de orchestra de corzi a Şcolii de muzică, interpretează compoziţii proprii precum „Vremuri”, „Canarul”, „Nebunul cu ochii închişi”, cu orchestraţii realizate de Reininger şi Zaharia. Formaţia primeşte sala „Lira” pentru concerte şi repetiţii.

1968: În aprilie participă împreună cu orchestra de corzi a Şcolii de muzică din Timişoara la Festivalul studenţesc din Iaşi, unde sunt remarcaţi de Cornel Chiriac (aflat în juriu) şi câştigă marele premiu „Beat ’68”, precum şi premiul „Metronom ’68”, care le oferea posibilitatea de a imprima un disc mic la Electrecord, primul din seria „beat”. EP-ul a inclus piesele proprii „Vremuri” şi „Canarul”, precum şi cover-uri după Beatles („Lady Madonna”) şi Easybeats („Friday On My Mind”). Pentru înregistrări, la tobe a fost împrumutat Florin Dumitru de la „Mondial”. Pilu revine în formaţie şi împreună filmează în studiourile Televiziunii piesele „Floarea stâncilor” şi „Totuşi sînt ca voi”. La 26 mai are loc debutul TV al formaţiei, în emisiunea „Zig-zag – Telemagazin duminical”. În vară cântă pe litoral la barul „Perla”.

1969: Pe 6 martie, formaţia ar fi trebuit să cânte hors-concours la festivalul „Cerbul de Aur” de la Braşov, însă au fost blocaţi prin subterfugii, fiind supuşi unor diverse „vizionări” din partea cenzurii, la hotelul „Nord” din Bucureşti. Televiziunea realizează cu Phoenix, la Timişoara, filmări pentru piesele „Vremuri”, „Canarul”, „Lady Madonna”, „Totuşi sînt ca voi”, „Ar vrea un eschimos” şi „Culegătorul de melci”. A doua difuzare la televiziune este în emisiunea „Realitatea ilustrată” din 18 mai.

La Bucureşti, formaţia este filmată la Buftea pentru producţia „Canarul şi viscolul”, în care cântă o versiune a melodiei omonime cu versuri „pozitive” („Bătând din aripi se înalţă iar / Şi visu-i n-a fost în zadar”). Este înregistrat la Electrecord cel de-al doilea EP al formaţiei, tot în seria „beat”, cu piesele „Totuşi sînt ca voi”, „Floarea stâncilor”, „Nebunul cu ochii închişi” şi „Ar vrea un eschimos”.

Claudiu Rotaru şi Pilu Ştefanovici părăsesc formaţia, iar Dorel Vintilă Zaharia este readus pe post de toboşar. În această componenţă este filmată la Televiziune piesa „Miezul Nopţii”, într-un decor psihedelic. Pe 30 noiembrie, o nouă difuzare de 15 minute la Televiziune.

În decembrie, la primul festival studenţesc de muzică uşoară „Club A” din Bucureşti, Phoenix câştigă premiul pentru originalitate cu opera-rock „Omul 36:80” (interpretată pe scenă în seara zilei de 20 decembrie). În această perioadă, formaţia compune piese precum „Vânt hain” nr. 1 şi 2 (difuzate în premieră la Radio Bucureşti pe 23 noiembrie, în cadrul emisiunii „Cavalcada ritmurilor”), „Vino să ne ascundem sus în nori”, „Ulciorul”, „Lumina Zorilor”, „Cred că ştii”, „Mamă, mamă”, „Culegătorul de melci”, o parte fiind înregistrate cu ajutorul lui Cornel Chiriac în studiourile Radioteleviziunii.

1970: Pe 11 ianuarie, la radio, în emisiunea „Cavalcada ritmurilor”, sunt difuzate înregistrări cu formaţia Phoenix de la festivalul „Club A”. În primăvară, Mony Bordeianu primeşte paşaport şi emigrează cu familia în Germania, părăsind formaţia Phoenix. În ultimul concert, susţinut în mai la sala „Olimpia” din Timişoara, el se dezlănţuie într-o diatribă împotriva celor care au oprimat formaţia. Înainte de plecarea sa, Bordeianu lucrează cu Covaci la o nouă piesă: „Tell Me, Mama”, care avea să devină „Te întreb pe tine, soare...”.

Ulterior pleacă din formaţie şi Béla Kamocsa. Este remarcat Mircea Baniciu şi adus în formaţie ca solist vocal.

Este permisă reproducerea pe alte website-uri a unor scurte fragmente din articolele publicate pe Comentator.ro, în limita a maxim 500 de caractere, numai cu specificarea obligatorie a sursei informațiilor preluate, cu link către pagina sursă. Comentator.ro reprezintă un canal media de comunicare neutru, care nu intervine în conținutul articolelor publicate pe site. Opiniile, creațiile și materialele de orice natură realizate de autori, intră în responsabilitatea totală a autorilor care le semnează. În cazul în care considerați că un anumit conținut trebuie analizat, sau nu ar trebui să fie publicat, vă rugăm să ne semnalați situația la office@comentator.ro