O prezență vie în peisajul bucureștean al începutului de secol XX era și excentricul Costică Paciuris, fiul lui Leon Paciuris și soțul Hortensiei (Hortense) Suditu, femeie frivolă și infatuată ale cărei însușiri Mateiu i le-a împrumutat personajului său Rașelica Nachmanson. Nu e de mirare că părinții acestuia manifestau o ostilitate permanentă față de Hortense, prilej de certuri, uneori violente, între bătrânii Paciuris și fiul lor. Și pe Costică Mateiu l-a transformat, vindicativ, în ridicolul personaj Custică/Custigă Păciurică/Păciurigă. Iată un portret fidel al lui Custigă, după o descindere a acestuia la unul dintre localurile de lux ale epocii (și singurul care a rezistat până în ziua de azi: „Alaltăieri, la Capșa pe terasă s-a așezat Custică Păciurică lângă mine, avea o pălărie fină de paie ca a mea (un Delion de 18 000 de frcs), era în frac sub pardessus și cu niste escarpins ca o damă, foarte fini, cu fundă mică. Toți se uitau la el ca la o curiozitate. A povestit unuia câte aventuri a avut el în tinerețe, cum s-a amorezat odată de el o englezoaică care era cea mai splendidă femeie din une ville d'eaux, cum ea îi trimetea lui în fiecare seară un  trandafir să i-l puie pe masă, cum el nu dădea atenție crezând că e o farsă. Atunci ea i-a trimis un bilet în englezește dar el n-a înțeles și s-a dus la unul să i-l traducă, cum și-au scris ani întregi etc., etc. Era ceva poetic. Pe urmă a plecat cu Arthur Rosetti să dineze. (Hortense trebuie să fie la Paris)" 

Sarah Kornfeld este un romancier, dramaturg și producător american, născut și crescut în teatrul experimental din New York, unde a jucat (începând cu vârsta de șase ani) cu The Bread and Puppet Theatre, Judson Poets Theatre și The Ridiculous Theatrical Company. Este absolventă a Colegiului Sarah Lawrence și a primit pregătire profesională la The Royal Court Theatre din Londra.

Un pachet de unt și un abuz teribil suferit de un personaj feminin care era interpretat de o actriță extrem de tânără: regizorul Bernardo Bertolucci a recunoscut, peste ani, că legendara secvenţă - din filmul Ultimul tango la Paris - dintre Marlon Brando şi Maria Schneider nu a fost discutată cu actriţa înaintea filmării, care, practic, s-a trezit pusă în fața unui fapt împlinit. La acea vreme, Brando avea 48 de ani, iar Schneider - doar 19.

La o primă cercetare, puține informații există despre superba olteancă brunetă de acum un veac. Actrița și cântăreața de origine română a apărut în filme mute și în primele filme cu sunet, fiind cunoscută în special pentru rolurile de vampă.

Cea care a făcut o carieră interesantă, jucând în vreo 15 producții cinematografice franțuzești ca „Pola Illéry” s-a născut, pe 19 decembrie 1909, sub neaoșul nume românesc Paula Iliescu la Corabia și a fost, de asemenea, cunoscută, peste aproape o jumătate de secol, sub numele de Paula I. Gibson. (Mai apoi, după cel de-Al Doilea Război Mondial, și mult mai cunoscuta româncă Nadia Kujnir-Herescu și-a luat numele de scenă „Nadia Gray”, fără a avea însă vreo legătură de rudenie – așa cum, destul de aberrant, s-a tot speculat! - cu faimoasa Linda Gray, interpreta popularului personaj „Sue Ellen”, soția lui „JR” în serialul american „Dallas Ewing Oil Company”.)