...Cu vreo șapte-opt decenii în urmă, doi copii cântau în corul unei școli bucureștene, alături de viitoarea mare solistă de operă soprana Ileana Cotrubaș, care avea să devină solistă la Metropolitan Opera din New York, debutând alături de Jose Carreras. Acasă, însă, frații reproduceau, spre disperarea tatălui lor, toate melodiile auzite la radio, acompaniindu-se singuri lovind cu lingurile în masa din bucătărie. Peste câțiva ani, Frații Mentzel aveau să devină cel mai cunoscut duet vocal din România epocii.

Rămași fără mamă la vârsta de un an, cei doi frați - Eugen (alintat Puiu) și Vasile (zis Pasy) - au fost crescuți de tată - care i-a învățat să danseze vals înainte să ajungă la școală - și de cele trei surori mai mari. „Ne-am făcut practica la cinematograful american de pe Calea Mosilor. Eram pusti imbracati in frac si bateam step. Ne miram de ce lumea era innebunita dupa noi. Nu faceam mare lucru.La estrada cantam cu formatia in care Johnny Răducanu era la bas, Iancsi Korossy, la pian, Valentiu Grigorescu, la trompeta etc. Practic, fratii Mentzel s-au nascut in 1956, anul de nastere al Televiziunii Romane. Ne puneau in cadru si ne spuneau sa facem tot ceea ce vrem. Nu exista un regizor care sa ne dea indicatii cam ce-ar trebui sa facem. Ne-am descurcat, eram tineri!”, povestea Eugen Mentzel într-un interviu luat de Dana Andronie, în anul 2006, pentru Jurnalul Național.

Iar Vasile Mentzel adăuga: „ Eu l-am invatat pe Tudor Gheorghe sa cante la chitara. Am fost colegi la facultate. (...) Am cantat si opereta, la Televiziunea Romana”. Duetul era polivalent și apărea în multe emisiuni ale televiziunii de la începuturile ei. Asta a durat cam un deceniu, ei devenind omniprezenți, ca într-un celebru banc din epocă: „Eram ca-n bancul cu nea Nicu. Deschideai televizorul, era nea Nicu. Deschideai radioul, era nea Nicu. Gaseai o conserva si te intrebai s-o deschid, sa n-o deschid. In ea o fi tot nea Nicu¦ In zece ani am reusit sa fim peste tot. In 1966, cand fratele meu a trebuit sa plece la un teatru din provincie, s-a rupt firul. Am plecat si eu pe Valea Lotrului, la hidrocentrale”, își amintea Eugen Mentzel.

La sfârșitul anilor ʼ50, Vasile Mentzel și fratele său, Eugen, au apărut pe scenă sub titulatura de Frații Mentzel. Duetul a făcut furori în programele radioului și la începuturile TVR. Au susținut în această formulă și sute de spectacole de revistă, mai ales la Teatrul de Revistă  „Constantin Tănase”, din echipa căruia făcea parte Vasile Mentzel. „Hai la drum”, „Spune-mi unde, când și cum”, „Toată tinerețea mea” ori „N-am știut să te păstrez” – cu care au obținut un premiu la cea de-a treia ediție a Festivalului de la Mamaia (1965) – sunt melodii fredonate de multe generații, „Aveam 12 costume de haine, de toate culorile. Eram papitoi. Ce vrei, eram copil. Cantam in crasma, iar noaptea se adunau o gramada de oameni si se facea masa mare, pentru ca stiau ca prostii platesc....”

Vasile Mentzel (născut în 1939) a scris pagini importante de început ale spectacolului muzical postbelic în România, prin recitaluri completate de step dance, ceva nemaivăzut în țara noastră, ci doar în filmele americane cu Fred Astaire și Ginger Rogers. Artist polivalent, Vasile Mentzel și-a continuat cariera și după dizolvarea proiectului demarat cu fratele său (care a preferat o nouă carieră în inginerie). A cântat și a jucat în zeci de spectacole la Teatrul „lon Creangă” (unde a fost un personaj de prim rang) și pe scenele teatrelor din Brăila și Satu Mare. Poet cu zece volume de versuri, compozitor, actor, regizor, grafician, Vasile Mentzel are și un doctorat în teatru. A scris muzică de film dar a apărut și ca actor în filme de Dan Pița, Andrei Blaier sau Titus Muntean.

Membru fondator, în 1990, al Teatrului Excelsior și profesor universitar asociat la Academia de Arte „Luceafărul” și Universitatea Hyperion,  Vasile Mentzel a fost dascălul de teatru al multor vedete muzicale care visau sa ajunga și actori: „Laurențiu Duță de la Trei Sud-Est mi-a fost student pana in anul III. I-am zis sa se lase de teatru, pentru ca n-avea deloc talent. M-a ascultat. Domnului Problema /Bogdan Tascău/ i-am zis ca niciodata n-o sa devina profesionist! Iar pe Catalin Crisan l-am trecut la examen, cu conditia sa nu profeseze niciodata meseria de actor. M-a ascultat...".

Este permisă reproducerea pe alte website-uri a unor scurte fragmente din articolele publicate pe Comentator.ro, în limita a maxim 500 de caractere, numai cu specificarea obligatorie a sursei informațiilor preluate, cu link către pagina sursă. Comentator.ro reprezintă un canal media de comunicare neutru, care nu intervine în conținutul articolelor publicate pe site. Opiniile, creațiile și materialele de orice natură realizate de autori, intră în responsabilitatea totală a autorilor care le semnează. În cazul în care considerați că un anumit conținut trebuie analizat, sau nu ar trebui să fie publicat, vă rugăm să ne semnalați situația la office@comentator.ro