„Sub balcon eu ți-am cântat o serenadă” sau „Femeia... eterna poveste” - melodii de o mare sensibilitate, care ne mișcă și astăzi... Titi Botez (1902, București - 1957, București) a fost un mare actor (care a jucat pentru Compania „Bulandra”) și îndrăgit cântăreț, cunoscut interpret de tangouri, romanțe și melodii populare românești din perioada interbelică. În perioada 1932-1934 înregistrează nenumărate discuri la Casa Odeon din Berlin.
S-a născut în anul 1902 la București, ca fiu al violonistului Titi Botez (1870-1959) și al soției sale Emilia (n. Botezescu). Talentul muzical îl moștenește de la tatăl și de la bunicul său care au fost ambii violoniști. Bunicul, Ioan Botez, terminase, în 1870, Hochschule für Musik în Viena, la secţiunea vioară. Titi Botez a urmat cursul de canto clasic la Academia Regală de Muzică și Artă Dramatică din București, după ce trecuse și pe la Conservatoarele particulare Alberto della Pergola și Egizio Massini.
Tânărul artist studios era evocat cândva de Bogdan Mihau Simion într-un interviu cu Bogdana Tihon Buliga pentru Formula AS: „Titi Botez a fost student în prima jumătate a anilor ’20. La vremea aceea, studenţii făceau parte dintr-una dintre cele mai importante categorii sociale ale oraşului. Un respect aparte primeai chiar şi pe stradă, ba chiar unul extraordinar, dacă se afla că învăţai la facultăţi particulare. Până şi hoţii de buzunare îi tratau diferit pe studenţi. A povestit Johnny Răducanu odată cum hoţii făceau în aşa fel, încât manualele studenţilor să ajungă înapoi la ei dacă erau prădaţi. Banii se păstrau, dar cărţile le înapoiau, ştiind că erau enorm de scumpe. Era mult mai mic dezastrul să-ţi fure două sute de lei din buzunar, decât un manual de medicină în limba franceză. Vă imaginaţi ce respect?! Şi vânzătorii de la Obor îşi ridicau pălăriile când muşterii le erau studenţii. Îi recunoşteau după mape, dar şi după micile serviete, în care îşi ţineau gustarea. Erau toţi din familii foarte bune, și în pauza dintre cursuri mâncau sendvişul pregătit de servitoarea din casa părinţilor. Pe stradă îţi sărea imediat în ochi un student, atât după rechizite, cât și după felul degajat de a păşi: dezinvolt, cu o mână în buzunar, cu cravata purtată neglijent, în mod intenţionat. Nu-şi mai ridicau pălăriile la fiecare întâlnire, aveau o atitudine libertină. Trimiteau ocheade fetelor cu oarecare obrăznicie, chiar dacă erau însoţite de părinţi. Vă daţi seama de consternarea acestora, când odrasla lor primea fățiș provocările: făcutul cu ochiul, zâmbete ştrengăreşti, o piruetă pe călcâie, ba poate şi o vorbă şoptită! Ba și mai mult, aceleaşi domnișoare plecau de acasă şi se întorceau după miezul nopţii, de la ceaiurile dansante, alt lucru de neconceput pentru părinţi. „Pe vremea noastră, nu se proceda aşa, ce e cu libertinajul ăsta?”, se plângea câte un tată aristocrat. Începea revoluţia moravurilor a anilor de atunci, revoluţia tinerilor care simţeau că lanţurile cutumelor sociale trebuiau rupte. Pe artera Căii Victoriei din Micul Paris existau deja cafenele şi restaurante, unde studenţii cheltuiau bani, existau teatre, expoziţii de artă, cinematografe. Aerul proaspăt şi entuziasmul care au făcut ca Bucureştiul să devină Micul Paris vin, în primul rând, de la studenţi. Ei animau străzile şi erau, de departe, cea mai vie categorie socială din restaurante și cârciumi. Se aşezau la mese, chiar dacă nu se cunoşteau între ei, dădeau mâna prezentându-şi numele, şi imediat, apoi, facultatea şi profesorii de prestigiu. (...) Ei bine, în această atmosferă a studenţit şi Titi Botez. Pe bulevardele pline de teatre şi restaurante ale Micului Paris şi-a petrecut tinereţea, deci, e normal ca prin educaţia lui muzicală să-şi fi dorit să strălucească pe toate aceste scene ale orașului. Și a reuşit. Când își termină studiile private, în 1926, Titi Botez este de-a dreptul „cumpărat”, de actriţa Lucia Sturdza Bulandra, pentru compania de teatru pe care o conducea împreună cu soţul ei. Să semnezi exclusivitate cu un teatru la vremea aceea era cea mai bună cale către succes”.
Titi Botez a debutat însă foarte de tânăr, în adolescență, în 1918 la compania Maximilian-Leonard, la vestita terasă Oteteleșanu, în muzicalul Contele de Luxemburg. După șase ani, a trecut în compania Bulandra-Maximilian-Storin-Manolescu. A jucat în numeroase piese ca: Revizorul, Burghezul gentilom, Aripi frânte, Discipolul diavolului și Dama cu camelii.
În teatrul de revistă a debutat la Vox în 1931. A fost vedeta Teatrului de Revistă Cărăbuș, unde a activat din 1939 până la moartea lui Constantin Tănase, în 1945, jucând în ultimii ani în comediile muzicale ale lui Vasile Vasilache. A cântat și sub bagheta lui Ion Vasilescu la Teatrul de Revistă „Alhambra” (până la aducerea lui Ion Dacian de la Opera Română din Cluj), sfârșindu-și prea timpuriu, cariera de solist vocal la Teatrul de Stat de Estradă din Capitală.
„La foarte puţin timp după angajarea la Teatrul „Vox”, patronul de acolo îl recomandă pe Titi Botez Casei de Discuri „Odeon”, de la Berlin. Serios, bine educat, cu o voce lucrată în şcoli, românul a devenit repede unul dintre preferaţi, lăsându-și numele pe treizeci și mai bine de discuri „Odeon”. Primul a fost imprimat în Februarie 1932, având două tangouri: „Azi cânt numai pentru tine” şi „Te-am aşteptat plângând”. (...) Atitudinea lui scenică a fost mereu una de boier pierdut printre nori de fum. „Azi noapte te-am visat”, „Sub balcon eu ţi-am cântat o serenadă”, melodii de genul acesta au făcut ca până la finalul carierei să fie supranumit „trubadurul boem” sau „eternul îndrăgostit”. Oriunde era anunţat – concert, teatru, radio – expresiile acestea îi însoţeau numele. Un aristocrat al lumii trecute, ce încearcă să se adapteze timpurilor industriale şi muzicii de masă – s-ar putea spune. ”
Într-un caiet al unui spectacol din epocă era descris astfel: „Titi Botez. Un cântec bătrânesc depe vremea „când sărmanul tatăl meu era tânăr cum sunt eu”. O verigă între opereta de altădată și cea de azi. Un actor depe vremuri cu mentalitatea de atunci. Un trubadur și un boem.” A cântat la restaurantele și barurile cele mai rafinate (Zissu, Colonade, Dori-Parc) cu cele mai bune orchestre ale perioadei. A lansat la Radio paginile muzicale de referință ale marilor compozitori ai epocii, precum: Ion Vasilescu, Gherase Dendrino, Elly Roman, Petre Andreescu, Claude Romano, Ionel Fernic, Nello Manzatti, Nicolae Vlădoianu, George Corologos, Mișu Constantinescu.
A fost poreclit de presa românească de atunci „eternul îndrăgostit”. După moda epocii și cerințele publicului vremii, Titi Botez a cântat și el frumoase tangouri, dintre care se pot menționa, într-o ordine aleatorie: „Adio!”, „Ai să iubești odată și tu!”, „Azi noapte te-am visat...”, „Crizanteme”, „Femeia...eterna poveste”, „Marcitta”, „Mi-e dor de sărutarea ta!”, „O vorbă de mi-ai spune...”, „Ieri, la întâlnire”, „Pentru tine am plâns”, „Săraca păpușică plânge!...”, „Povestea unui pierde-vară”, „Tangolita”, „Sub balcon eu ți-am cântat o serenadă”, „Un plânset de vioară”.
„Femeia, eterna poveste” este melodia care zguduie Micul Paris şi-i aduce lui Titi Botez întâietatea incontestabilă. Pe faţa B a discului era celebrul „Tangolita”, melodie ce făcea furori în toată Europa, mai ales de când planeta întreagă încă plângea moartea regelui tangoului argentinian, Carlos Gardel. Succesul lui Titi Botez a devenit enorm, odată cu acest disc, toată lumea de la radio şi de la restaurantele de lux vorbeau despre el. Tangoul i-a fost cel mai drag, dar cântărețul a înregistrat şi melodii vechi, pe modelul operetei, valsuri extraordinare şi foxtrot american. Şi-a păstrat o direcţie specială, separată de alţi cântăreţi ai vremii. Combinaţia asta l-a adus pe scena de la „Zissu”, de la elegantul „Dori Parc”, dar şi de la luxosul „La Collonade”. Foarte interesant la Titi Botez este că niciodată nu cânta înainte de miezul nopţii. Poate de aceea noaptea este un personaj atât de important în cântecele sale. Tangouri precum „Dă-mi o noapte de amor”, „Seara”, „O noapte, doar”, multe, foarte multe cântece au povestea aşezată la crepuscul sau în nopţile acelea fierbinţi, romantice. O altă explicaţie a cântărilor nocturne este că ziua juca la teatru şi avea nevoie de o mică pauză de a ieşi din acele personaje până să cânte în restaurant...”, explica Bogdan Mihai Simion (care este un artist român contemporan, culegător de muzică tradițională și „lăutar de mătase”, unul dintre ultimii cântăreți la cobză din România).
A apărut în filmele Bing-Bang în 1935 (film regizat de cuplul umoristic Stroe și Vasilache), Doamna de la etajul II în 1937 (alături de orchestra lui Petrică Moțoi; din nefericire, peliculă pierdută) și Allo, București! în 1944. „Titi Botez a constituit un reper şi o punte de legătură între generaţii. Muzica lui a însemnat veriga dintre opereta finalului de secol al XIX-lea şi hit-urile de la Radio Bucureşti, din anii 1930. Chiar dacă repertoriul lui era asemănător cu cel al vocilor celebre ale vremii (Vasile, Gion, Moscopol), maniera de interpretare, nazalitatea, faptul că nu franţuzea cuvintele, toate acestea ne arată că Titi Botez vine din altă lume, una clasică. A jucat şi a cântat mereu cu un aer degajat, sigur pe el. Chiar Stroe spunea că, atunci când a filmat „Bing-Bang”, nu i-a venit să creadă că Titi Botez era pentru prima dată în faţa obiectivului, atât de natural juca. Arăta bine, masculin, mai „bărbătos” decât frumoşii cântăreţi ai epocii, şi era foarte seducător pe scenă faţă de actriţele lângă care juca. Ca un actor american. Toate cronicile timpului apreciau la el aceste calităţi. Sigur era iubit de femei, dar nu există nicio dovadă că ar fi fost căsătorit vreodată. A avut, totuşi, un băiat: George Botez. Ce credeţi? Violonist celebru, în anii ’50, dirijorul orchestrei „Flacăra Prahovei” din Ploieşti, el fiind direct responsabil de lansarea marii lăutărese Gabi Luncă. Un liant neîntrerupt de artiști. Familia Botez s-a născut, a trăit şi a dispărut cu muzica în sânge, artişti de mare calibru, cu studii şi patimă pentru arta lor”, arăta Bogdan Mihai Simion în Formula AS. Este permisă reproducerea pe alte website-uri a unor scurte fragmente din articolele publicate pe Comentator.ro, în limita a maxim 500 de caractere, numai cu specificarea obligatorie a sursei informațiilor preluate, cu link către pagina sursă. Comentator.ro reprezintă un canal media de comunicare neutru, care nu intervine în conținutul articolelor publicate pe site. Opiniile, creațiile și materialele de orice natură realizate de autori, intră în responsabilitatea totală a autorilor care le semnează. În cazul în care considerați că un anumit conținut trebuie analizat, sau nu ar trebui să fie publicat, vă rugăm să ne semnalați situația la office@comentator.ro
„Sub balcon eu ți-am cântat o serenadă...”: Titi Botez, „eternul îndrăgostit” al tangoului de altădată
- Detalii
- Răzvan Grădinaru
- Arte